ISBN: 978 90 234 2631 8
Omvang: 288 bladzijden
Uitvoering: Gebonden
Prijs: € 18.90
Uit de pers
‘Een sleutelwerk in zijn oeuvre (…) Het is een roman waarin de hoofdlijnen van Roths schrijverschap elkaar ontmoeten en versterken. Het is vooral een bevlogen roman over de aftakeling van onze cultuur, een boek dat het verdient om de toon en de inhoud van het literaire gesprek nog lang te bepalen.’ – NRC Handelsblad
‘De versluierde tegenstellingen verlenen Exit Geest zijn vaart en aantrekkingskracht…Woede in een superieure stijl, terloops en aanvallig, meeslepend en humaan…Een meeslepende tijdkritiek en een aanklacht tegen de ontluistering.’ – de Volkskrant
‘Doortrapte dosering wekt spanning op en houdt de lezer scherp…Een fantasierijk pleidooi, ingebed in vele lagen fictie… Roth jongleert met waan en werkelijkheid en met lust en nuchter leven.’ – De Groene Amsterdammer
‘Een rijk geschakeerd verhaal… Een passende afsluiting van een reeks magistrale romans.’ – Financieele Dagblad
Over dit boek
Zoals Rip Van Winkle naar zijn geboortestad terugkeerde en ontdekte dat alles daar veranderd was, zo keert de schrijver Nathan Zuckerman na elf jaar afwezigheid terug naar New York. Eenzaam op zijn berg in New England heeft Zuckerman alleen maar geschreven: geen stemmen, geen media, geen terreurdreiging, geen vrouwen, geen nieuws, niets anders aan zijn hoofd dan zijn werk en het klimmen der jaren.
Terwijl hij als een geest uit het verleden door Manhattan waart, heeft hij al snel drie ontmoetingen die van zijn zorgvuldig gekoesterde isolement weinig heel laten. Ten eerste is er het jonge echtpaar met wie hij in een onbewaakt ogenblik een woningruil overeenkomt. Zij willen in zijn buitenhuis het Manhattan van na elf september ontvluchten en hij keert terug naar het leven in de stad. Vanaf hun eerste ontmoeting wil Zuckerman ook niets liever dan zijn isolement verruilen voor de erotische uitdaging van de jonge vrouw, Jamie, wier aantrekkingskracht weer alles in hem wakker maakt waarvan hij afscheid dacht te hebben genomen: intimiteit, het opwindende spel van hart en lichaam.
Daarna ontmoet hij een personage uit Zuckermans jeugd, Amy Bellette, vriendin en muze van Zuckermans eerste literaire held, E.I. Lonoff. De eens zo onweerstaanbare Amy is nu een oude, door ziekte gesloopte vrouw, die waakt over de nagedachtenis van die onaantastbaar integere Amerikaanse romancier die Nathan de eenzame weg naar het schrijversberoep heeft gewezen. De derde ontmoeting is met Lonoffs biograaf in spe, een jonge literaire speurhond die vrijwel geen middel schuwt om Lonoffs ‘grote geheim’ te ontrafelen. Ondanks zijn wens en vaste voornemen zich voortaan verre te houden van liefde, rouw, begeerte en antipathieën, begeeft Zuckerman zich in een innerlijk drama vol opwindende, pikante mogelijkheden.
Met het magistrale ben ik het eens, maar niet met het ‘pikante’!
Zuckerman is zo langzamerhand een bekende in dit huis, en hij wordt oud. En alles wat ‘m overkomt hebben we al gezien en meegemaakt met onze eigen dierbaren.De moed om zijn ellende onder ogen te zien en zijn niet aflatende vitaliteit… prachtig!
Mezelf weer eens verwend met een dag lezen, héél langzaam lezen, zoals je een goede friandise opsnoept.
En dit snoepje wordt ons bij de grrls onthouden!